Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», здійснюється шляхом внесення змін до цього Закону.
Застосування при обчисленні (перерахунку) розміру пенсії таких осіб приписів ст. 46 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» та постановив Кабінету Міністрів України від 3 січня 2025 року № 1 «Про визначення порядку виплати пенсій окремим категоріям осіб у 2025 році у період воєнного стану», якими передбачено виплату таких пенсій із застосуванням коефіцієнтів зменшення пенсії, є протиправним і таким, що обмежує конституційне право на соціальний захист.
Такий висновок зроблено Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду.
За обставинами цієї справи станом на грудень 2024 року розмір пенсії позивача становив 36 250,25 грн.
3 січня 2025 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1 «Про визначення порядку виплати пенсій деяким особам у 2025 році у період воєнного стану» (Постанова № 1) щодо обмеження виплати спеціальної пенсії на період воєнного стану у 2025 році.
На виконання Постанови № 1 ГУ ПФУ у Вінницькій області проведено перерахунок пенсії подавача з 1 січня 2025 року, здійснено її виплату з обмеженням максимального розміру. Пенсійний орган вирішує питання, що з 1 січня 2025 року йому здійснено перерахунок пенсії та що її розмір – 28 346,48 грн.
Вважаючи, що відповідач протиправно здійснив виплату пенсії з 1 січня 2025 року з урахуванням граничного розміру та коефіцієнтів зменшення пенсії відповідно до п. 1 Постанови № 1, позивач звернувся до суду з позовом.
Суди першої та апеляційної інстанцій позов задовільнили. КАС ВС залишив касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій – без змін.
КАС ВС крім того, що зміна правового регулювання відносин у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб можливо лише у випадку внесення відповідних змін, зокрема, до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Застосування при обчисленні (перерахунку) розміру пенсії громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, та інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, приписів ст. 46 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» і Постанови № 1, якими передбачено виплату пенсії із застосуванням коефіцієнтів до суми пенсії, що перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність (що фактично до обмеження розміру пенсії), є протиправним та таким, що обмежує гарантоване право на належний соціальний захист, передбачено ст. 46 Конституції України.
Застосувавши нормативно-правові акти, які не врегульовують умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України, протиправно обмеживши право покливача на належний соціальний захист, орган ПФУ вийшов за межі наданих повноважень, що є підставою для визнання протиправними його дій щодо перерахунку пенсії позовача.
Постанова КАС ВС від 11 вересня 2025 року у справі № 120/1081/25 (провадження № К/990/23102/25) – https://reyestr.court.gov.ua/Review/130178586.
Із цими та іншими правовими висновками Верховного Суду можна ознайомитися в Базі правових позицій Верховного Суду – https://lpd.court.gov.ua.
Верховний Суд