flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

КАС ВС сформулював правову позицію щодо порядку оприлюднення нормативно-правового акта органом місцевого самоврядування

29 грудня 2020, 13:10

У справі, що розглянута Верховним Судом у складі суддів об’єднаної палати Касаційного адміністративного суду, предметом спору була правомірність окремого пункту рішення міської ради щодо затвердження положення про встановлення земельного податку у зв’язку з недотриманням спеціального порядку оприлюднення та, відповідно, набрання ним чинності.

Суб’єкт господарювання оскаржив окремий пункт рішення міськради від 11 липня 2017 року про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік, яким затверджено положення щодо встановлення плати за землю. Зокрема, було значно підвищено ставку земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання. Позивач стверджував, що його права порушені, оскільки це рішення не було офіційно оприлюднено у друкованих засобах масової інформації, а отже не було доведено до відома населення.

Суди першої та апеляційної інстанцій позов задовольнили. Це рішення оскаржила інспекція обласного управління ДФС (третя особа у справі на стороні відповідача), вказавши, що суди попередніх інстанцій не надали правового значення факту оприлюднення оскаржуваного рішення місцевої ради на її офіційному вебсайті.

Об’єднана палата КАС ВС, яка розглянула справу для формування однакового підходу щодо застосування норм права до подібних правовідносин, вказала, що висновки судів попередніх інстанцій про незаконність рішення міської ради у зв’язку з відсутністю факту його опублікування є помилковими з огляду на таке.

Вимога щодо обов’язкового офіційного оприлюднення рішення про встановлення місцевих податків та зборів встановлена підпунктом 12.3.4 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період).

Відповідно до п. 12.5 ст. 12 ПК України офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Водночас ці норми ПК України не застосовуються у 2017 році відповідно до вимог Закону України від 20 грудня 2016 року № 1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» та Закону України від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».

Як підсумок, відповідно до вказаних вище положень законодавства України на рішення органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та зборів також не поширюються положення Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» у 2017 році щодо офіційного оприлюднення в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у місцевих друкованих засобах масової інформації.

Отже, колегія суддів дійшла висновку, що оприлюднення відповідачем на офіційному вебсайті міської ради оскаржуваного рішення про затвердження положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста на 2018 рік вважається офіційним оприлюдненням та пов’язується з моментом набрання ним чинності.

Постанова Верховного Суду від 2 грудня 2020 року у справі № 357/14346/17 (адміністративне провадження № К/9901/56031/18) – https://reyestr.court.gov.ua/Review/93245717.

За повідомленням пресслужби Верховного  Суду