flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз роботи суду із зверненнями громадян за 2018 рік

Аналіз роботи

Донецького апеляційного адміністративного суду та Першого апеляційного адміністративного суду із зверненнями громадян

за 2018 рік

На виконання пункту 1.3 Плану роботи Першого апеляційного адміністративного суду на І півріччя 2019 року, затвердженого наказом голови суду від 17 грудня 2018року № 67/ОД, відділом діловодства та обліку звернень громадян (далі – відділ) проведено аналіз роботи суду із зверненнями громадян за 2018 рік.

На виконання Указу Президента України від 29 грудня 2017 року № 455/2017 «Про ліквідацію апеляційних адміністративних судів та утворення апеляційних адміністративних судів в апеляційних округах» новоутворений Перший апеляційний адміністративний суд розпочав свою роботу з 03 жовтня 2018 року.

Наказом Державної судової адміністрації України від 20 вересня 2018 року № 476 «Про забезпечення виконання Указу Президента України від 29.12.2017 року 455/2017» «Про ліквідацію апеляційних адміністративних судів та утворення апеляційних адміністративних судів в апеляційних округах» розпочато процедуру ліквідації Донецького апеляційного адміністративного суду.

У зв’язку із викладеним вище, доцільно провести аналіз звернень громадян, які надійшли відповідно до Закону України «Про звернення громадян» за 2018 рік, враховуючи дані надходження заяв як до Донецького апеляційного адміністративного суду так і до Першого апеляційного адміністративного суду (далі – суди).

Діяльність відділу ґрунтується на неухильному дотриманні норм  Конституції України, Закону України «Про звернення громадян» від 02 жовтня 1996 року № 393/96 ВР, Закону України «Про інформацію» від 02 жовтня 1992 року № 2658-ХІІ, Указу Президента України «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» від 07 лютого 2008 року № 109/2008,  Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 17 грудня 2013 року № 174 (далі – Інструкція), Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348 та інших нормативно-правових актів, які регулюють питання у сфері звернень.

Найважливішими завданнями відділу по роботі зі зверненнями громадян та юридичних осіб під час розгляду звернень є конкретний розгляд питань, порушених заявниками, надання максимально можливого сприяння у їх вирішенні, всебічного, своєчасного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне вирішення їх, захист законних прав та інтересів громадян та недопущення посягання на них.

Робота зі зверненнями громадян у відділі здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства та направлена на забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення із заявами чи скаргами щодо оскарження певних рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, відновлення їхніх порушених прав і законних інтересів. Відділ постійно здійснює систематичний аналіз та узагальнення звернень громадян з метою виявлення причин, що їх породжують, а також найбільш гострих суспільно значущих проблем, які потребують негайного розв’язання.

Звернення громадян та юридичних осіб розглядаються та вирішуються у строки, визначені законами. За результатами розгляду громадянам та юридичним особам надаються обґрунтовані та вичерпні відповіді. На всі письмові звернення заявникам надсилається письмова відповідь про наслідки розгляду звернення та прийняте рішення. Після опрацювання кожного та надання відповіді звернення формується у справу та зберігається в нарядах відповідно до номенклатури суду.

Діловодство за пропозиціями, заявами (клопотаннями) та скаргами громадян ведеться з дотриманням вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348, а також вимог Інструкції.

Облік звернень громадян ведеться в журналі реєстрацій пропозицій, заяв і скарг громадян та в алфавітному покажчику.

Протягом 2018 року на адресу судів надійшло 47 письмових звернень, з них 43 заяви та 4 скарги.

Усі звернення, що надійшли до суду в 2018 році, були розглянуті, факти, викладені в них, перевірені та надані вичерпні відповіді із дотриманням строку, передбаченого ст.20 Закону України "Про звернення громадян".

Терміни розгляду звернень громадян не порушувались.

Залишку нерозглянутих звернень на кінець 2018 року – не має.  

Випадків відмови в прийнятті звернень, не розгляду звернень з мотивів пропуску строків подання та інших причин не було.

Причини, з яких громадяни звертаються до суду з заявами та скаргами є досить різноманітними.

Так, у 2018 році у своїх зверненнях громадяни порушували наступні питання:

Також, неможливо не зазначити запити фізичних та юридичних осіб, які надходять на адресу суду, формуються у номенклатурних справах «Листування з громадянами з основних питань діяльності суду» та «Листування з державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими юридичними особами». У вказаний період до суду надійшло 74 запитів фізичних осіб та 31 – від юридичних осіб. Більше 200 документів направлені для долучення до судів першої інстанції.

Розгляд скарг.

Як зазначено вище, у 2018 році до судів надійшли 4 скарги. По адміністративних справах, які знаходились в провадженні Приморського районного суду м. Маріуполя Донецької області, щодо неправомірних, на думку гр. Скрипка К.М. та гр. Коляди Ю.В., дій суддів при ухваленні судових рішень, надійшло 2 скарги (необґрунтовані). Проте, виходячи із вимог скарг вбачається незгода позивачів із прийнятими судом рішеннями.

За результатами опрацьованих скарг надано відповідь про можливість апеляційного оскарження, прийнятих судом І інстанції, судових рішень.

Також, 2 скарги надійшли від гр. Андрієнко О.Ф. та Погоніної Т.М. щодо неправомірних дій працівників Донецького окружного адміністративного суду в частині ненадання відповідей на запити про результати розгляду справ. Для повної та всебічної відповіді на адресу Донецького окружного адміністративного суду було надіслано запити для надання пояснень щодо фактів, викладених у скаргах. За результатами отриманих відповідей встановлено, що скарги є не обґрунтованими, відповіді було надіслано в строки, передбачені законодавством (надіслано відповіді електронною поштою, поштові відправлення були повернуті на адресу суду у зв’язку із неврученням та закінченням терміну зберігання). Скаржникам надіслано відповіді з урахуванням інформації, наданої Донецьким окружним адміністративним судом.

Розгляд заяв:

В Першому апеляційному адміністративному суді склалася певна система роботи зі зверненнями громадян, систематично узагальнюється та всебічно аналізується стан роботи зі зверненнями громадян.

Як зазначено вище, у 2018 році на адреси судів надійшло 43 звернення громадян.

Як приклади можна зазначити наступні звернення:

Гр. Жабко О.Ю. звернувся до суду із заявою щодо надання інформації про дату направлення та отримання ним судового рішення, із наданням необхідних підтверджуючих документів. У відповіді заявнику було надіслано належним чином засвідчену копію реєстру вихідної кореспонденції та картку обліку вихідних документів.

Гр. Шокало В.А. двічі звертався до суду із заявою щодо  направлення копії судового рішення на його електронну адресу (оскільки позивач проживає у м. Донецьку можливості раніше надіслати рішення суду не представлялось можливим).

Також, копія судового рішення була направлена на його адресу тимчасового проживання як внутрішньо переміщеної особи на територію, підконтрольну українській владі. 

Громадянин Олійник О.В. звернувся до суду із заявою щодо вжиття заходів головою суду для пришвидшення повернення апеляційної скарги відповідача після залишення її «без руху». У відповіді заявнику роз’яснено  повноваження голови апеляційного суду та повідомлено що станом на день надходження заяви судом винесена ухвала «Про повернення апеляційної скарги» у зв’язку із не усуненням недоліків. Копії відповідних ухвали надіслано сторонам у справі.

Аналогічне звернення надійшло від гр. Петріченка А.Ю.

Гр. Сухомлинов В.В. неодноразово звертався до суду щодо незгоди із прийнятою судом ухвалою про залишення апеляційної скарги відповідача без руху, щодо відсутності повноважень представника відповідача на підписання апеляційної скарги тощо. Позивачу надано відповідь щодо причин залишення апеляційної скарги без руху та у подальшому надіслано ухвалу суду про повернення апеляційної скарги. Також, гр. Сухомлинов В.В. звертався із заявою щодо надання роз’яснень про можливість оскарження судових рішень судів першої інстанції, які набули законної сили. Заявнику роз’яснено норми Кодексу адміністративного судочинства України (далі –КАСУ), якими врегульовано дане питання.

У зверненні гр. Коляди Ю.В., яке надіслане із Кабінету Міністрів України, містилась інформація щодо тривалого неотримання ним рішення апеляційного суду. В результаті перевірки було з’ясовано, що секретарем судового засідання копію судових рішень було направлено в строки, передбачені КАСУ. Проте, вказане відправлення не вручене адресату та повернуто до суду апеляційної інстанції, які в подальшому долучені до матеріалів адміністративних справ. Копія судового рішення не вручена заявнику, оскільки він сам не звернувся протягом одного місяця до відділення поштового зв’язку. У звязку із встановленим, копія судового рішення повторно надіслана гр. Коляді Ю.В.

У зверненні гр. Божевільної Л.І., яке надіслане народним депутатом України Купрій В.М. заначено, що заявник повідомила щодо можливих порушень під час розгляду її адміністративної справи у суді апеляційної інстанції (неповідомлення про дату призначення справи до розгляду) та просить депутата забезпечити контроль за розглядом. При перевірці фактів, викладених у заяві встановлено, що гр. Божевільна Л.І. повідомлена належним чином про дату слухання справи (про що є відповідні відмітки в матеріалах справи). Повідомлено про результати розгляду апеляційної скарги та звернено увагу народного депутата, що згідно практики Вищої ради правосуддя, подання народними депутатами України депутатських звернень щодо розгляду судом конкретних справ, може бути розцінене як втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя.

Особистий прийом:

До однієї з дієвих форм забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення слід віднести проведення особистого прийому громадян керівництвом суду.

На виконання вимог статті 22 Закону України «Про звернення громадян», з метою належної організації особистого прийому громадян, найбільш ефективного, кваліфікованого, неупередженого і об’єктивного розгляду звернень наказом голови Донецького апеляційному адміністративному суді суду від 15 січня 2015 року № 2/ОД затверджено Положення про організацію усного прийому громадян з особистих питань. Розпорядженням голови суду від 09 грудня 2014 року № 17 (зі змінами) затвердженого графік проведення особистого прийому громадян.

Наказом голови Першого апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року № 21/ОД затверджено Положення про організацію усного прийому громадян з особистих питань (далі – Положення). Розпорядженням голови суду від 22 жовтня 2018 року № 3 затвердженого графік проведення особистого прийому громадян.

Положення та графік розміщені в приміщенні Першого апеляційного адміністративного суду в зручному для огляду місці, а також на веб-сайті суду, у разі потреби вони оновлюються.

Ведеться журнал особистого прийому громадян.

На звернення, що не вимагали додаткового вивчення, під час особистого прийому надавалися кваліфіковані консультації та відповіді.

В приміщенні Першого апеляційного адміністративного суду обладнане місце для прийому громадян на першому поверсі поряд із залами судового засідання, для зручності учасників судового засідання та відвідувачів суду, на стендах розміщено інформацію довідкового характеру (реквізитів для здійснення оплати судового збору, графіки прийому громадян та судових засідань, зразки заяв), достатньо місць для очікування та роботи з документами.

Приміщення Першого апеляційного адміністративного суду обладнане комп’ютеризованим робочим місцем для громадян – відвідувачів суду, яке включає наступні елементи: персональний комп’ютер, обладнаний блоком безперебійного живлення та підключений до мережі Інтернет із відкритим доступом до Інформаційно-правової системи «Ліга-Закон»; принтер для друку документів; необхідний запас канцелярського приладдя та бланків заяв. Додатково приміщення обладнане вільним доступом до мережі Інтернет за допомогою Wi-Fi та можливістю зарядки мобільних телефонів та інших гаджетів.

Робоче місце для громадян є доступним для користування протягом усього часу роботи суду, жодних обмежень у користуванні немає.

Протягом 2018 року на особистий прийом до голови суду та заступника голови суду зверталися 3 особи, а саме:

09 січня 2018 року гр. Внукова Г.О. звернулася до голови суду із питанням незгоди із судовим рішенням суду апеляційної інстанції. У ході особистого прийому головою суду роз’яснено порядок касаційного оскарження.

12 березня 2018 року головою суду було проведено особистий прийом у режимі скайп-зв’язку із гр. Коваленко О.В. з приводу змін, внесених до КАСУ стосовно строків розгляду адміністративних справ, зокрема питання щодо зупинення провадження у справі. За результатами прийому заявнику роз’яснено порядок та строки зупинення провадження у справі.  

02 лютого та 23 квітня 2018 року до заступника голови суду звертався гр. Васильченко І.В. на вказаних прийому піднімалися питання щодо незгоди з діями працівників Краматорського міського суду щодо незаконної видачі виконавчого листа. Також, на думку заявника, Краматорським міським судом не розглядаються його клопотання та заяви, не проставляються вхідні номери та не зазначаються прізвища відповідальних працівників.

Роз’яснено порядок видачі виконавчих листів, дублікатів виконавчих листів, порядок оскарження дій чи бездіяльності працівників суду

Щоденно до суду надходить близько 30-35 звернень громадян в телефонному режимі. Здебільшого, вони стосуються інформації щодо руху справ, відповіді на них оперативно надають працівники відділу діловодства та обліку звернень громадян. Скарги щодо відповідей на телефонні звернення до суду не надходили.

Результати проведеного аналізу свідчать, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні, головою суду здійснюється постійний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам, проводиться аналітична робота.

 

Начальник відділу діловодства

та обліку звернень громадян                                       Н.А. Гатченко