flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз роботи Першого апеляційного адміністративного суду із зверненнями громадян за 2019 рік

Аналіз роботи

Першого апеляційного адміністративного суду із зверненнями громадян

за 2019 рік

На виконання пункту 1.3 Плану роботи Першого апеляційного адміністративного суду на І півріччя 2020 року, затвердженого головою суду 24 грудня 2019 року, відділом діловодства та обліку звернень громадян (далі – відділ) проведено аналіз роботи суду із зверненнями громадян за 2019 року.

Діяльність відділу ґрунтується на неухильному дотриманні норм Конституції України, Закону України «Про звернення громадян" від 02 жовтня 1996 року № 393/96 ВР, Закону України «Про інформацію» від 02 жовтня 1992 року № 2658-ХІІ, Указу Президента України «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» від 07 лютого 2008 року № 109/2008,  Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 17 грудня 2013 року № 174 (далі – Інструкція), Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348 та інших нормативно-правових актів, які регулюють питання у сфері звернень.

Найважливішими завданнями відділу по роботі зі зверненнями громадян та юридичних осіб Першого апеляційного адміністративного суду під час розгляду звернень є конкретний розгляд питань, порушених заявниками, надання максимально можливого сприяння у їх вирішенні, всебічного, своєчасного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне вирішення їх, захист законних прав та інтересів громадян та недопущення посягання на них.

Робота зі зверненнями громадян у відділі здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства та направлена на забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення із заявами чи скаргами щодо оскарження певних рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, відновлення їхніх порушених прав і законних інтересів. Відділ постійно здійснює систематичний аналіз та узагальнення звернень громадян з метою виявлення причин, що їх породжують, а також найбільш гострих суспільно значущих проблем, які потребують негайного розв’язання.

Звернення громадян та юридичних осіб розглядаються та вирішуються у строки, визначені законами. За результатами розгляду громадянам та юридичним особам надаються обґрунтовані та вичерпні відповіді. На всі письмові звернення заявникам надсилається письмова відповідь про наслідки розгляду звернення та прийняте рішення. Після опрацювання кожного та надання відповіді звернення формується у справу та зберігається в нарядах відповідно до номенклатури суду.

Діловодство за пропозиціями, заявами (клопотаннями) та скаргами громадян ведеться з дотриманням вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348, а також вимог Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 17 грудня 2013 року № 174.

Облік звернень громадян ведеться в журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян та в алфавітному покажчику.

Протягом 2019 року на адресу Першого апеляційного адміністративного суду надійшло 121 звернення, з них 120 заяв та 1 скарга (більшість звернень надіслано за допомогою заповнення відповідної електронної форми на веб порталі офіційного сайту суду «Судова влада України» та 3 заяви надійшли через підсистему «Електронний суд»).

Усі звернення, що надійшли до суду в 2019 році, були розглянуті, факти, викладені в них, перевірені та надані вичерпні відповіді із дотриманням строку, передбаченого статтею 20 Закону України "Про звернення громадян".

Терміни розгляду звернень громадян не порушувались.

Випадків відмови в прийнятті звернень, не розгляду звернень з мотивів пропуску строків подання та інших причин не було.

Причини, з яких громадяни звертаються до суду з заявами є досить різноманітними.

Так, в 2019 року у своїх зверненнях громадяни порушували наступні питання:

Також, неможливо не зазначити запити фізичних та юридичних осіб, які надходять на адресу суду, формуються у номенклатурних справах «Листування Першого апеляційного адміністративного суду з громадянами з основних питань діяльності суду» та «Листування з державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими юридичними особами». У вказаний період до суду надійшло 198 запитів від фізичних осіб та 105 запитів від юридичних осіб. Більше 300 документів направлені для долучення до судів першої інстанції. Велика кількість таких запитів демонструють значне навантаження на працівників відділу, відповідальних за підготовку відповідей.

 Розгляд скарг

Як зазначено вище, у 2019 році до Першого апеляційного адміністративного суду надійшла 1 скарга по справі, щодо затягування, на думку гр. Поліканіної Л.П., дій судді при винесенні ухвали про призначення справи до розгляду або повернення апеляційної скарги у зв’язку із неусуненням недоліків. Також, заявниця просила взяти під особистий контроль розгляд справи в суді апеляційної інстанції. У відповіді повідомлено, що станом на день надання відповіді суддя вже виніс відповідну ухвалу. Роз’яснено повноваження голови суду відповідно Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

 Розгляд заяв

 В Першому апеляційному адміністративному суді склалася певна система роботи зі зверненнями громадян, систематично узагальнюється та всебічно аналізується стан роботи зі зверненнями громадян.

Як зазначено вище, у 2019 році на адресу Першого апеляційного адміністративного суду надійшло 121 звернення громадян.

Як приклади можна зазначити наступні звернення:

Гр. Погодіна Т.М. звернулась до суду із заявою, в які зазначала, що суд апеляційної інстанції не повідомив її щодо розгляду апеляційної скарги та не надіслав відповідні процесуальні документи.

При перевірці даних встановлено, що позивач особисто отримала копію ухвали про повернення апеляційної скарги.

Гр. Гапонов О.С. надіслав заяву щодо надання інформації про дату направлення та отримання відповідачем копії судового рішення, із наданням необхідних підтверджуючих документів. У відповіді заявнику було надіслано належним чином засвідчену копію реєстру вихідної кореспонденції та картку обліку вихідних документів.

Гр. Животовський В. звернувся до суду із заявою щодо його депортації. У відповіді роз’яснено заявнику що питання, викладені у його зверненні, належать до компетенції Державної міграційної служби України. 

Гр. Юрик В.М. звернувся до суду щодо отримання неналежно засвідченої копії судового рішення (на думку заявника копія рішення має містити підписи колегії суддів). у відповіді роз’яснено порядок засвідчення копій судових рішень відповідно до положень Інструкції з діловодства в адміністративних судах України.

Гр. Павленко М.М. надіслав заяву про надання роз’яснень по відновленню втраченого судового провадження та заміни відповідача по справі (у зв’язку із зміною місця проживання). Заявнику роз’яснено положення статті 286 КАС України та надано відповідні рекомендації.  

У колективному зверненні гр. Костогриза Р.О. та Процька М.І., яке надійшло із Державної судової адміністрації України, поставлено питання щодо роботи підсистеми «Електронний суд» та складнощів, які виникають під час реєстрації заяв. Відповідь надано у повному обсязі.

Представник ОВК № 50 Крайній О.В. звернувся із заявою про надання засвідченої копії із журналу обліку відвідувачів суду. За результатами розгляду заявнику направлені запитувані документи.

Гр. Вакуленко С.І. надіслав заяву про надання інформації по справі. Заявнику направлено відповідь в якій повідомлено про результати розгляду справи, дату повернення справи до суду першої інстанції та порядок оскарження судового рішення в касаційній інстанції.

Гр. Абдулаєва О.Ю. надіслала заяву про видачу виконавчого листа. Заявнику роз’яснено порядок видачі виконавчого листа та запропоновано звернутися до суду першої інстанції.

Особистий прийом:

До однієї з дієвих форм забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення слід віднести проведення особистого прийому громадян керівництвом суду.

На виконання вимог статті 22 Закону України «Про звернення громадян», з метою належної організації особистого прийому громадян, найбільш ефективного, кваліфікованого, неупередженого і об’єктивного розгляду звернень в Першому апеляційному адміністративному суді наказом голови суду від 04 жовтня 2018 року № 21/ОД затверджено Положення про організацію усного прийому громадян з особистих питань (далі – Положення). Розпорядженням голови суду від 22 жовтня 2018 року № 3 та від 19 червня 2019 року № 14 затвердженого графік проведення особистого прийому громадян. Положення та графік розміщений в приміщенні Першого апеляційного адміністративного суду в зручному для огляду місці, а також на веб-сайті суду, у разі потреби вони оновлюються.

Ведеться журнал особистого прийому громадян.

На звернення, що не вимагали додаткового вивчення, під час особистого прийому надавалися кваліфіковані консультації та відповіді.

В приміщенні Першого апеляційного адміністративного суду обладнане місце для прийому громадян на першому поверсі поряд із залами судового засідання, для зручності учасників судового засідання та відвідувачів суду, на стендах розміщено інформацію довідкового характеру (реквізитів для здійснення оплати судового збору, графіки прийому громадян та судових засідань, зразки заяв), достатньо місць для очікування та роботи з документами.

В приміщенні Першого апеляційного адміністративного суду обладнане комп’ютеризованим робочим місцем для громадян – відвідувачів суду, яке включає наступні елементи: персональний комп’ютер, обладнаний блоком безперебійного живлення та підключений до мережі Інтернет із відкритим доступом до Інформаційно-правової системи «Ліга-Закон»; принтер для друку документів; необхідний запас канцелярського приладдя та бланків заяв. Додатково приміщення обладнане вільним доступом до мережі Інтернет за допомогою Wi-Fi та можливістю зарядки мобільних телефонів та інших гаджетів.

Робоче місце для громадян є доступним для користування протягом усього часу роботи суду, жодних обмежень у користуванні немає.

Протягом 2019 року на особистий прийом до голови суду зверталися 3 особи, з питаннями, які стосувалися розгляду справи в апеляційному суді. Позивачі мали бажання бути присутніми у судових засіданнях, хоча справи призначені до розгляду у порядку письмового провадження. Роз’яснено право звернення до суду із заявою про розгляд справи за участі сторін у відкритому судовому засіданні.

Також, громадянин звертався із заявою щодо роз’яснення судового рішення та встановлення судового контролю. Голова суду роз’яснив порядок та право звернення до суду із відповідною заявою.

Щоденно до суду надходить близько 35-40 звернень громадян в телефонному режимі. Здебільшого, вони стосуються інформації щодо руху справ, відповіді на них оперативно надають працівники відділу діловодства та обліку звернень громадян. Скарги щодо відповідей на телефонні звернення до суду не надходили.

Результати проведеного аналізу свідчать, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні, головою суду здійснюється постійний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам, проводиться аналітична робота.

  

Заступник начальника відділу діловодства

та обліку звернень громадян                                                     О.С. Склярова